Teori 2 -att bli jägare

Den här lektionen gick vi igenom vad det innebär att bli jägare och hur en jakt kan gå till, med andra ord genomgång på det vi hade i läxa.
 
Först pratade vi om olika anledningar till att man jagar och vi fick berätta varför vi själva var intresserade av det. De flesta sa spänningen eller naturupplevelsen, några andra tyckte gemenskapen i jaktlaget var viktigast. Själv svarade jag naturen för någon av de andra anledningarna vet jag ju ingenting om. Jag har inte varit med på någon jakt, jag vet inget om spänningen, gemenskapen, viltet eller hundintresset, men det ska det bli ändring på!
 
Vi gick vidare till hur man blir en bra jägare, en god jaktkamrat och hur en jägare ska bete sig om han/hon träffar på andra människor i skogen. Det funkar ju inte riktigt att gå med laddat vapen, en blodig och sölig hare över axeln och säga "tjena, vi tänkte döda lite kaninjävlar så om ni inte vill bli skjutna ska ni dra härifrån". Nä. Inget bra föredöme för jakten, som trots allt har många motståndare. Istället bemöter man skogsflanerarna med respekt, vänlighet och hänsyn.
 
Vi pratade om vad jaktledaren har för roll och vad man gör om man misslyckas och ett djur blir skadat. Dessutom gick vi igenom två av de viktigaste delarna i jakten - etik och säkerhet. Hur behandlar man jakthunden? Vad innebär hänsynsfull jakt? När kan man skjuta och när är skadeskjutrisken för stor? Vi pratade om kulfång och jag förstod ärligt talat ingenting. Jag trodde bra kulfång var att det inte finns något hinder bakom djuret, så det inte blir risk för rikoschetter. Det var tydligen helt tvärt om, det ska finnas träd bakom som stoppar kulan, men inga stenar och inget hinder framför djuret. Eller nåt sånt där...
 
Sist gick vi igenom det vi hade läst om i Lagen, vilket är i princip samma saker men mer detaljerat. Lagen bestämmer t.ex vad som egentligen är jakt, vilt, lockande av vilt med mera.
 
Uppslag ur Svenska Jägareförbundets bok Jägarskolan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0