Äntligen klarat högviltsprovet!

Under de senaste veckorna har jag varit på skyttebanan när jag har hunnit med. Eftersom jag var upptagen flera tillfällen så var jag en av de sista eftersläntrarna kvar nu. Förra veckan hade jag en ny uppskjutning på tisdagen, vilket var min andra, men jag misslyckades även den gången. Vi kom fram till att jag var alldeles för snabb i mitt skytte, för nästan alla skott hamnade för långt fram i älgen. Vi testade ett par serier där jag siktade längre bak, och det gick mycket bättre.
 
Därför var det dags för min tredje uppskjutning idag. Läs om hur själva provet går till här. Det var bara jag och en annan tjej kvar, och när hon klarade provet ganska snabbt kände jag pressen stiga - jag kunde ju inte gå här alldeles själv. Mina tre första serier missade jag, men sedan klarade jag den fjärde. Med nöd och näppe. Skotten var utspridda över hela tavlan, men ändå godkända. Ett av dem var till och med på yttersta linjen.
När jag hade klarat denna serien blev jag alldeles darrig. Femte serien bommade jag, och jag fick koncentrera mig både länge och väl innan jag lyckades med den sjätte serien, även den med flera skott ute i kanterna.
 
Dags för paus. 3 chanser kvar, och jag behövde klara 1 serie. Det kunde gå precis hur som helst, men tanke på hur ojämnt mitt skytte var. Så var det dags. Jag sköt min sjunde serie och sedan gick en av provledarna ner för att kolla hur det såg ut. Det var en låååång väntan innan han kom tillbaka, jag stod inne i båset och mådde illa av nervositet. När han väl kom tillbaka såg han inte glad ut, och det första han säger är "Det är godkänt, men det satt precis överallt". Han visade på älgen hur skotten satt, och det var så långt ut i kanterna som ens går. Men ändå godkänt, JÄGAREXAMEN! Jag klarade det! Behöver visserligen träna mer innan jag ger mig ut på jakt på riktigt, men nu kan jag åtminstonde välja själv när jag ska träna. Jag kan skaffa ett eget vapen att träna med. Fantastisk känsla att äntligen vara klar.
 
Efter provet var avklarat hade vi tårtkalas som en av de andra deltagarna bjöd på. Perfekt avslut!
 

Kommentarer
Postat av: Kristin

GRATTIS! Från en tjej som precis tagit jägarexamen :). Underbar känsla! Och vad kul det är att skjuta!! :)

Svar: Tack så mycket! Visst är det skoj! Nästan synd att det inte blir av lika regelbundet nu.
jaktnewbie.blogg.se

2013-06-25 @ 01:04:03
URL: http://kristinxandersson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0