Att skaffa lånetillstånd

Många har inte råd att skaffa all jaktutrustning som behövs på en gång. Och varför ska man göra det innan man har provat på ordentligt och vet vad man vill ha? Då kan man istället skaffa ett lånetillstånd.
 
Jag ska till exempel låna min pappas vapen i höst (om jag nu skjuter överhuvudtaget, behöver nog träna upp mig lite först). Då gjorde vi som så att jag gick till polisen och hämtade en blankett som skulle fyllas i av mig. Det var nämligen bara jag som låntagare som skulle skriva på något, inte den som lånar ut vapnet.
 
På blanketten fyllde man i bland annat sina personuppgifter, vad för vapen man ska låna och vilken klass det/de tillhör. Så skriver man på och lämnar in. Det ska kosta 250 kronor, oavsett hur många vapen man avser att låna. Man behöver inte heller skriva exakt vilket vapen som ska lånas, det räcker med att skriva "kulvapen" till exempel.
 
Polisen skickar in blanketten som ska godkännas, och sedan skickar de hem ett tillstånd. Innan man har fått tillståndet får man INTE låna ett vapen och jaga med det på egen hand, utan fram tills godkännandet har kommit så är det uppsiktsjakt som gäller (alltså att ägaren till vapen finns på armlängds avstånd och tar på sig ansvaret). Men när allt är godkänt och klart så är det bara att låna hur mycket man vill och ägaren till vapnet behöver inte vara i närheten. Intyget gäller fram tills man skaffar en egen vapenlicens. Gör man aldrig det så gäller alltså låneintyget i all evighet ungefär. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0