Skaffa jaktkort

Älgjakten närmar sig med stormsteg, måndagen den 14 oktober är det dags här i mina trakter i alla fall (alltså Västra Götaland). I Norrland drog älgjakten igång för flera veckor sedan. Med älgjakten börjar för många den "riktiga" jaktsäsongen, och då är det ju verkligen läge att fortsätta skriva här på bloggen!
Trots att jag haft ett uppehåll på tre månader så är ni besökare fler än jag någonsin vågat tro, det är hur roligt som helst och jag hoppas att ni fortsätter läsa i höst.
 
Bland det första man behöver göra inför jaktsäsongen är att skaffa ett jaktkort. Det behöver man även om man inte ska skjuta. Ska man ta del av bytet eller bara gå i en drevkedja så behöver man ändå ett kort. Det kostar 300 kr och man köper det via Naturvårdsverkets hemsida.
 
Om man köpter jaktkort för första gången måste man registrera sig genom att ange bland annat mailadress och personnummer. Det är avklarat lätt som en plätt, och sedan är det bara betalningen kvar. Det görs antingen med bankkortet eller via bankgiro.
 
Sedan får man jaktkortet hemskickat. Det ska ta 2-3 veckor efter att betalningen har registrerats. Om man ska jaga innan man har fått jaktkortet (som det blir för min del) så kan man skriva ut sidan där det står att man har betalat på ens inloggning. Alltså den första sidan man kommer till när man har loggat in från Naturvårdsverkets hemsida.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0