Teori 4 -jakthundar

Den här gången gick vi igenom jakthundar, vilka raser som passar till vilken sorts jakt och vilka djur man jagar då. Vi hade haft en massa sidor i boken om det i läxa, och ärligt talat så var det det svåraste avsnittet hittills. Hundar har väl aldrig varit min grej, de dreglar och luktar illa, tacka vet jag katter. Lite mer intelligens där. Kanske en småpinsam åsikt om man jagar, hunden är ändå en ganska stor del i det...
Jag tyckte personligen att det var svårt att se skillnad på hundraserna och komma ihåg namnen på dem, och vilken ras som passar till vilken jakt. Det där får jag minsann plugga vidare på. Men jag måste säga att det är imponerande att hundarna är så duktiga på det de är upplärda till! Jakten blir så mycket enklare med en hund till hjälp, och vid eftersöket är hundarna ovärderliga. 
Mer information om jakt med olika hundar hittar du under kategorin "Jakthundar"!
 
Läraren gick som vanligt igenom avsnittet med hjälp av en powerpoint, sen fick vi återigen se på ett par filmer om grytjakt efter grävling, harjakt och jakt med stående fågelhund. Det var kul att få se hur hundarna arbetar i verkligheten, så får man lite mer förståelse.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0