Min första jakt!

Klockan ställdes på 5.30, upp och skrapa frostiga bilrutor, och sen bar det av till Brunnhemsberget för mitt livs första gästjakt! Jag kände mig som en riktig newbie vill jag lova.
 
 
Vi började med att möta upp ett par andra jägare i laget, så gick vi en liten bit upp till var sitt älgtorn. Jag fick sitta med min far såklart. Där satt vi från klockan sju. Tyvärr dök inga älgar upp, men vi fick se ett par rådjur bakom oss, en get och ett kid (hona med unge). De upptäckte oss nästan direkt och sprang iväg med ett varningsrop som lät som en hund. Annars såg vi mest fåglar. Hade på mig en eskimå-jacka så kallt var det inte iallafall! Det var hur fint som helst med soluppgången och skogen runt om kring.
 
 
Efter ett par timmar i älgtornet mötte vi upp de andra jägarna vid nio, gick tillbaka till bilarna och åkte och fikade med resten av jaktlaget. Mackor och varm choklad, det är fina grejer det. Det var jag, en kille på 25 år och ett gäng äldre herrar. Vart tusan är alla tjejer? Kände mig forever alone. Fick även se en älgko som de hade skjutit i måndags, och hängt upp för att stycka. Den var ENORM. Hade nog inte fattat hur stora älgar var innan!
 
 
Sen var det dags för drev! Mer om vad det är för något hittar du i kategorin Vanliga funderingar. Vi såg älgspår och älgbajs nästan direkt, men vi fortsatte uppför berget och spred ut oss på 20-30 meters avstånd, sedan drev vi mot älgtornen utmed bergskanten. Skogen var galet tät på sina ställen, kom knappt igenom granarna ibland. Ganska snart såg de en ko och ett par kalvar längre ner, så vi stannade till och väntade några gånger för att de skulle få älgarna att gå längre upp på berget. Det gick inte så bra, älgarna gick inte mot älgtornen, så drevet gick samma runda en gång till för att göra ett nytt försök. Det var inte jag med på, fick skynda tillbaka till skolan och skriva prov vid klockan elva. Helnöjd med dagen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0