Skytte 2 -lerduvor, markmål, kulskytte

Idag körde vi igång på riktigt med skyttet. Vi delade upp oss i tre grupper med fyra personer i varje, och sedan gick vi till tre olika stationer.
 
Min grupp började på markmålet, haren (den är "tvåhövdad" och åker fram och tillbaka i en bana), vilket var lite klurigt. På provet ska man skjuta två skott åt varje håll och få minst 8 hagel i varje ände av haren. Lätt som en plätt, tänkte jag, men det var det ju inte. I slutet fick jag dock äntligen in 15 hagel i ena sidan! Har man väl hittat sin målbild så är det inte sådär jättesvårt att skjuta. Efter ca 10 skott var gick vi vidare till nästa station.
 
Då var det dags för kulskyttet. Man använder sig av ammunitionen .22 Long Rifle, som är vanligast vid övningsskytte eftersom den är billig och inte ger speciellt mycket rekyl. Man skjuter två serier, med fyra skott i varje, då man ska försöka hålla ihop skotten så mycket som möjligt på tavlan. Första serien skjuter man sittande vid en bänk med stöd. Andra serien ska man ha såkallat jägarmässigt stöd. Då ska man sitta på en liten pall med armbågarna mot knäna och luta handen med kolven mot en stolpe, så man får trepunktsstöd. Detta var ärligt talat nästan svårast på hela dagen. Jag hade alldeles för korta ben och hittade inget stöd, så vi fick experimentera i flera minuter med stenar under fötterna. Tillslut gick det ändå och båda serierna blev godkända!
 
Sista stationen var lerduveskytte, men denna gången flög de iväg framför oss så vi fick skjuta dem i luften. Det är svårt och känns som om det går väldigt fort, men även här handlar det om att hitta sin målbild. Har man väl gjort det så går det riktigt bra. Vi turades om i tre omgångar. Sista omgången var i alla fall jag helt slutkörd och träffade knappt en enda duva...
 
 
När stationerna var klara gav vi oss av hemåt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0