Vad är kaliber?

Innan jag började teorikursen hade jag inte den blekaste aning om vad kaliber egentligen var. Jag hade hört uttrycket otroligt många gånger och fattat att det är något sorts mått på hur bra ett vapen är. Men nu har jag fått svaret, och här kommer det:
 
Kaliber är måttet på diametern på pipan. Inte svårare än så! Men vad har man då för kaliber till olika ändamål?
 
I hagelskyttet är egentligen inte kalibern speciellt viktig, hagelsvärmen ser likadan ut. Istället påverkar till exempel trångborrningen (hur pass förträngd pipan är precis innanför mynningen), storleken och vikten på haglen.
Alternativen på kaliber är i storleksordning med störst först: 12 (vanligast), 16 (äldre vapen), 20 (väger mindre) och .410 (som är minst).
 
I kulskytte har däremot kalibern stor betydelse. Därför delar man in vapnen i klass 1-4, där olika djur ingår i olika klasser. I klass 1 får alla djur skjutas, i klass 4 får endast smådjur som möss får skjutas. Klassindelningen beror på hur kraftig kalibern är. Även ammunitionen till vapnet kallas ofta kaliber.
Det finns inget system för kalibernamnen, de kan heta lite vad som helst. Till exempel kaliber 6,5x55 har fått sitt namn för att kalibern är 6,5 mm och hylsan är 55 mm lång. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0