Skytte 3 -dubbelskott, säkerhet, avstånd

Vi tränade i samma grupper och samma ordning som förra gången, men den stora skillnaden var att nu skulle vi börja med dubbelskott på hagelskyttet.
 
Vi var nervösa och spända innan första skottet på haren, men det visade sig vara lättare än man tror. En kille i gruppen inledde dagen med att sätta 30 hagel i vardera änden på haren, otroligt bra med tanke på att det krävs 8 för att få godkänt! Man hinner få iväg båda skotten utan problem, även om det känns stressigt innan.
För min del gick det bättre på haren än sist, oftast fick jag ena änden godkänd. Men åt andra hållet blev det oftast bara ett enda hagel... Efter ett tag fick jag ändå in 14 i varje sida, vilket var godkänt. Äntligen!
 
Efter det gick vi vidare till kulskyttet, där vi delade upp oss två och två. Jag och en annan tjej började med säker vapenhantering, då hade vi en liten genomgång på hur man hanterar vapnet riskfritt.
Efter det tittade vi lite på avståndsbedömning, hur långt 20 meter är till exempel.
Sen bytte vi så vi sköt kula. Och jäklar vad bra det gick! Både i bänk och med jägarmässigt stöd fick jag alla skotten inom 5 cm, man behöver 12 respektive 17 för att bli godkänd! Det kändes riktigt skoj att äntligen vara bra på något.
 
Sista stationen var återigen lerduvorna. För oss allihopa gick det mycket bättre än förra veckan, nu när vi skulle skjuta två skott mot duvan så fick man en extra chans att få ner den.
Första omgången hade jag fel vapen så det gick åt fanders. Andra omgången däremot, då träffade jag nästan allihopa. Dock fick jag in någon konstig vana där jag sköt alla på andraskottet. Det är visserligen bättre än att missa, men man ska så klart helst ha ett bra förstaskott. Det där får jag ta och träna på nästa gång!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0