Teori 10 -gäss och änder

Nu har vi börjat plugga in fåglar, och först ut var änder och gäss. Hur kan det finnas så många olika änder?! Jag visste bara hur en vanlig gräsand ser ut... Och så visste jag att gäss är vita. Fast så var det ju inte alls.
 
Även denna gången gjorde vi två minitest, men nu fick jag godkänt på båda! Det kändes otroligt bra, även om det mest var tur på några av frågorna.
 
Vi pratade först om gäss, och vad som är gemensamt för de olika arterna i den gruppen. Till exempel är gäss parbildande och man jagar dem oftast i sträckjakt (när de förflyttar sig mellan mat- och viloplats). Så gick vi igenom de olika arterna, vi fick titta på bilder och gissa vilken art det var, och vi lärde oss om de hörde till gruppen grå gäss eller vitkindade gäss.
 
Efter det gick vi över till änder, och gjorde då samma sak. Men här börjar det bli riktigt klurigt, för de är dels indelade som simänder eller dykänder, så man ska komma ihåg vilken grupp de tillhör. Dessutom är de väldigt många, och honorna ser nästan likadana ut allihopa. Till på köpet så har hanarna två olika fjäderdräkter som man ska lära sig. De ser i princip likadana ut allihop tycker jag. Det där är nog en sak man lär sig lättare om man ser fåglarna ute i naturen, men såhär på vintern befinner sig de flesta längre söderut och då blir det ju lite bökigare. Bara att nöta i läroboken alltså.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0