Teori 9 -övriga däggdjur

Det är december och teoriprovet närmar sig fortare än kvickt. Därför överraskades vi idag med minitester! Det var 12 frågor med 4 svarsalternativ på varje. För att bli godkänd skulle man ha minst 10 rätt. Ojoj. Jag har en hel del att plugga på innan det riktiga provet... På det ena provet läste jag så illa så jag svarade tvärtom på frågan. Jag skrev att man känner igen en älgko på deras yviga hakskägg och deras robusta kroppsform, vilket är helt åt fanders och ganska pinsamt att erkänna.
 
 
Resten av lektionen gick vi igenom övriga däggdjur, alltså det jaktbara viltet utom klövdjur. Inte heller fåglar är inräknat. Istället pratade vi om djur som räv, bäver, mink, mård, björn, lodjur, säl med mera. Det var en hel del och vissa av djuren är man kanske inte så bekant med så det var mer att plugga in, som kännetecken så man ser skillnad på dem. Till exempel kan en utter och en bäver vara ganska lika när de simmar, men man måste vara säker på vad det är eftersom det är förbjudet att skjuta uttrar. Man vill ju inte ha polisen springande efter sig för man slarvade med att kolla vilket djur det var.
 
Assar hade med sig delar från en bäver han hade skjutit en gång. Det var pälsen, som var mycket lenare och mjukare än man kan tro, och så bäversvansen och en fot. Vi skonar eventuella känsliga läsare genom att inte lägga upp bilder på det (fast i själva verket glömde jag ta några). Däremot kan jag berätta att det luktade extremt illa från delarna. Inte så trevligt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0