Hellre en hispig kvinna än en skjutglad man

Och så var det jämställdheten. Jakten är ett mansdominerat intresse där kvinnor inte passar in. Eller?
 
Nu har jag visserligen inte någon jättestor erfarenhet av jakt, men de gånger jag har varit med så har det enbart varit glada miner över att det dyker upp en ung tjej. Och egentligen, varför skulle det inte vara kul? Nybörjare har en annan nyfikenhet, vi har tusen frågor om minsta lilla detalj, allt som händer är spännande. Jag tror att den entusiasmen smittar av sig på de mer erfarna jägarna.
 
När jag har jagat har jag varit den enda tjejen. Jag har även utan jämförelse varit yngst. De flesta är män i 50-årsåldern och uppåt, som har varit med ett tag och kan det här med jakt innan och utan, de vet hur det går till (även om man aldrig kan veta vad som kommer hända). De är såklart jättetrevliga, men jag tycker ändå att det är synd. Människor i olika åldrar har olika sätt att se på saker och ting, och det är ju när man blandar olika synsätt och olika erfarenheter som man lyckas bäst, även inom andra områden än jakt.
 
Ska man dessutom vara lite generaliserande och trampa vissa på tårna, så är kvinnors beslut mer genomtänkta och lite mer försiktiga än männens. Vi funderar längre, vi har mer tålamod och vi tar färre chanser/risker. Det kan vara både positivt och negativt, men det är utan tvekan ett sätt att minska skadeskjutningar, att man tänker till en gång extra. Däremot kan kvinnor faktiskt vara ganska hispiga och osäkra, om något går fel är det lätt att vi inte ser helheten, utan bara detaljer. Då kommer man ingenvart. "Om jag hade gjort si och så, så hade detta aldrig hänt."
Männen har ofta lite mer driv, och ett mer risktagande beteende. Det är bra egenskaper till rätt mängd, män kanske tar fler initiativ till förändringar, allt för att jakten ska bli mer framgångsrik på så kort tid som möjligt. Men att ta risker kan vara förödande, man ska aldrig avlossa ett skott om man inte är säker på en bra träff. Samtidigt är män bättre på helhetsbilder och att lugnt ta tag i saker som eftersök. "Gjort är gjort, bara att släppa det och fixa problemet".
Om man mixar den här generaliserade bilden av män och kvinnor (som inte är ett dugg baserad på vetenskap) så tror jag att man får en så lyckad jakt som möjligt. Våra egenskaper tillsammans kompletterar varandra, vi behöver varandra. Dessutom blir det ju faktiskt mycket roligare.
 
Jakt är ett mansdominerat intresse. Men kvinnor passar in, och vi behövs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0