Skytte 8 -testa på studsare

Som sagt, idag var det ett hyfsat stort gäng som sköt upp för högvilt. Det verkade som om de flesta klarade sig, stort grattis till dem!
 
Själv fortsatte jag träna på miniälgen. Det gick inte alls bra, fick kanske 2 godkända serier av totalt 8. Kände hur modet sjönk för varje bommad serie, skulle jag någonsin bli klar? Efter ett tag sa en av ledarna ändå åt mig att gå till älgbanan och bara prova på det "riktiga" skyttet med klass 1 studsare för att få en känsla för det. Gick det dåligt skulle jag komma tillbaka till miniälgen och träna lite till.
 
Eftersom kulgevären är rätt tunga fick jag redan från början använda ett såkallat björnstöd, så att jag skulle orka hålla vapnet stadigt och flytta det i en jämn bana. Annars är det nästan omöjligt att träffa.
När man skjuter på älgbana så står älgen först helt stilla, så skjuter man första skottet. Sen får man 2 sekunder på sig att göra mantelrörelse så nästa skott är redo. Då börjar älgen "springa" och så skjuter man nästa skott i rörelse. Sedan vänder älgen och går åt andra hållet. På provet ska man ha 3 godkända serier av 9.
Första serien gick inget vidare, jag fick bara in en träff och det var antagligen det första skottet. Jag var inte ett dugg beredd på hur kraftigt vapnet sparkar tillbaka! Jag visste ju att det låter högt som tusan och att rekylen är mycket kraftigare än med .22an. Men ändå! Det gjorde inte alls ont, men tappade nästan balansen ändå. Det var bara att ställa sig ännu bredare med benen och hålla emot så gott det gick resten av skotten. Och då gick det bättre! Mina två följande serier blev godkända båda två (även om det var på håret), så instruktören sa åt mig att komma och göra prov imorgon!! NERVÖST.
 
Kostnaden för att skjuta på älgbanan är mer. På miniälgen var det ju 1 kr/skott, men här fick jag betala 120 kr för 3 serier om 4 skott, alltså 10 kr/skott.
 
Till vänster: björnstödet spänns fast runt midjan och stöttar upp armen.
Till höger: nu följer patronhylsorna med hem i bilen till och med...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0