Skytteprovet!!

Klockan halv nio i morse var det dags för inskrivning på provbanan. Fy sjutton vad nervös jag var innan, hade ont i magen hela kvällen igår. När jag väl kom dit lugnade det ändå ner sig lite, det kändes nästan som en vanlig måndagskväll.
 
Vi satte igång att skriva in oss och betala provavgiften på 540 kronor. Sedan fick jag börja, "damerna först" var inställningen hos herrarna. Jag tog det hagelvapen jag brukar använda på haren, så gick jag och provledaren Bengt iväg och satte igång. Först ut: Säker vapenhantering. Hoppa över ett dike, klättra över ett staket och samtidigt göra det på ett säkert sätt. Det där diket, det var minsann inte att leka med, trodde jag skulle hoppa rakt ner i det. Men detta provet klarade jag, så vi körde på!
 
Efter det var det dags för avståndsbedömning, som jag hade varit mest nervös för. Och det var på håret att jag klarade det. Två gånger var jag otroligt osäker och sa rätt i sista sekund. Men det gick i alla fall!
 
Så var det harens tur. På träningarna har det ju gått både bra och dåligt på den. På utgående gick det görbra, över 30 hagel i lappen. På ingående var det med godkänt, men det var bara 10 st så det var lite osäkrare där (8 är godkänt).
 
 
Sista provet i hageldelen var lerduvorna. Eldprovet. Osäkrast av allt. Usch, här var jag skakis. Man ska klara 4 av 6 duvor. Jag missade första. Fan. Dålig start. Klarade andra, tredje, fjärde. Men femte duvan, den missade jag. Herregud, en duva kvar och jag var tvungen att träffa just den för att bli godkänd! Nu gäller det, nu jäklar tar jag det, tänkte jag, och satte den mitt i prick. GODKÄND!! Nu får jag söka vapenlicens för hagelvapen!
 
Vi tog en liten fika i väntan på att provledarna skulle göra hagel med några fler, innan vi fick göra grundprov kula. Någon timme senare var det dags, även här var jag först ut. Det gick till precis som vanligt och jag var inte alls lika nervös nu, kulskyttet har ju gått galant tidigare. Så även denna gången. Därmed var jag klar för dagen och fick även intyg på att få söka licens för kulvapen klass 2-4.
 
Bara högviltsprovet kvar om ett par veckor, sen är jag helt klar och redo att jaga allt från älg till hare!
 
Mer info om hur provet går till finns här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0